30-04 Chobe National Park

Vroeg uit de veren want vandaag gaan we de grens over voor een dagje Botswana. Om 7.00 staat de taxi klaar en Mumba gaat ook met ons mee. Het is maar ca. 90 km dus prima te doen vanuit Livingstone. Als we er bijna zijn weten we niet wat we zien. Een kilometerslange rij met vrachtwagens links en rechts. Ze wachten op de ferry om de rivier over te steken. Bij het grensgebouw sluiten we aan in de rij. De boot die ons naar de overkant zal brengen komt om 8.30 uur. Het is nu 7.50 uur dus we zijn mooi op tijd, denken we. We sluiten achter aan de rij, maar er zit totaal geen beweging in. Inmiddels is het 8.15 uur en het wordt nu toch wel krap. Mumba gaat weer het kantoor binnen en even later is het voor elkaar. We zijn blij dat hij er bij is want dit was ons nooit gelukt. We nemen afscheid van hem en de taxichauffeur, die ons vanmiddag weer zal terugbrengen. Er is wel veel oproer bij de ferryplaats. Een vrachtwagenchauffeur weigert om zijn vrachtwagen van de ferry af te rijden omdat het bij de douane allemaal veel te lang duurt. Gelukkig worden wij met een klein bootje naar de overkant gebracht zodat wij geen vertraging hebben. Op het meer zijn we op een 3-landenpunt: we varen tussen Zambia, Zimbabwe en Botswana.

Aan de overkant van de rivier worden we al opgewacht. De gids geeft ons een formulier dat we moeten invullen. De grenspost bij Kasane in Botswana stelt weinig voor en we staan zo weer buiten. Nadat we met onze schoenen over een ontsmettingsmat zijn gelopen, stappen we weer in en worden naar een lodge gebracht. De boot voor de rondvaart over de Chobe rivier ligt al klaar. Er is een Zuid-Afrikaans gezin met 2 kinderen en wij met de gids, een klein groepje. Het is niet te geloven wat we allemaal zien; ijsvogeltjes, bijeneters, zeearenden, Vervet aapjes, krokodillen, nijlpaarden, olifanten, Puku en impala's, De lunch bestaat uit een warm buffet. Ondertussen komt er nog een Amerikaan bij de tafel staan. Hij praat aan een stuk door en zegt wel tien keer dat we naar Amerika moeten gaan (wij moeten helemaal niets) en waar dan precies naartoe. Even later weer hele verhalen dat hij een Corvette heeft met de vraag "weten jullie wat dat is, een Corvette?". Nee, geen flauw idee wij komen niet uit Amerika. Na ja, praatjesmaker.

Na de lunch staat er een game drive door het Chobe park op het programma. Chobe is het op 2 na grootste park in Botswana en heeft een oppervlakte van 10.566 km². De olifantenpopulatie wordt geschat op 120.000 en we hebben inderdaad nog nooit zoveel olifanten gezien. Dit is ook een beetje een probleem voor dit park want er zijn er eigenlijk teveel en ze verwoesten alles. Op een gegeven moment staan we dichtbij een kudde die wil gaan oversteken. Een van de olifanten komt aan de rechterkant van de auto al tetterend steeds dichterbij en ondertussen schuiven wij met z'n allen steeds meer naar links. Nijlpaarden bij Chobe N.P.De gids blijft rustig zitten en zegt dat het alleen maar bluf is. Het is anders behoorlijk indrukwekkend! Even later loopt er nog een kleine olifant om de auto die ook even wil laten zien dat hij indruk kan maken maar dit is zo grappig om te zien dat we er alleen maar om moeten lachen. Naast kuddes olifanten ook nog kuddes buffels, impala's, kudu en sabelantilopen gezien.

De dag gaat snel voorbij en aan het eind van de middag worden we met de boot de rivier weer overgezet. Bij de Zambiaanse douane staat gelukkig geen grote rij en na het betalen van $ 50 p.p. lopen we door richting de taxi. De chauffeur kunnen we niet meteen vinden dus weer terug door het hek naar de rivier. Daar staat hij dus. Weer door het hek maar er is al die tijd niemand die om onze paspoorten vraagt. Als we dat hadden geweten, had weer wat geld gescheeld. De taxichauffeur heeft benzine nodig maar bij de grens kan hij blijkbaar niets krijgen. Er is ook geen benzinepomp te zien. Na een aantal kilometers stopt hij ineens langs de kant van de weg. Uit de bosjes komt een man met een jerrycan benzine. Dit is dus de "benzinepomp". Na nog een jerrycan wordt er betaald en de man en de jerrycans verdwijnen weer in de bosjes. Het hele tafereel is zo grappig om te zien. We vragen de taxichauffeur waarom dit zo gebeurt. De reden is dat in Botswana de benzine veel goedkoper is. Op de een of andere manier krijgen ze het de rivier over en vervolgens wordt het in Zambia verkocht. Zo illegaal als maar kan maar wel begrijpelijk.