02-05 Helikoptervlucht

Victoria Falls bij Livingstone ZambiaVandaag is het Ab zijn verjaardag dus dit lijkt ons een leuke dag voor een helikoptervlucht boven de Victoria Falls. In eerste instantie dachten we aan een rondvlucht van 15 minuten maar we hoorden van meerdere mensen dat die te kort was dus gaan we voor de 30 minuten vlucht. Als we worden opgehaald vragen we gelijk of Ab voor in de helikopter kan zitten mede omdat het zijn verjaardag is. De chauffeur zegt dat er een bordje hangt met de tekst dat er geen plaatsen gegarandeerd kunnen worden. In het verleden ontstonden er nl. komplete ruzies wie voorin mocht zitten. Tegenwoordig word je een plek aangewezen. Maar hij kan wel met een van de jongens praten en het proberen. Dat klinkt goed en wij beloven dat hij een goede fooi krijgt als het lukt. Onderweg zegt hij dat de andere mensen achter ons rijden dus misschien hebben wij meer kans als we als eerste aankomen. Bij de receptie moeten we gelijk al doorlopen want de heli staat al klaar en wat blijkt, de andere 4 passagiers waren er allang. Helaas zitten we niet voorin en dat is in eerste instantie knap balen. Het valt achterin niet mee om foto's te maken en te filmen maar even later komt alles goed. Het is fantastisch om eerst door de kloof en daarna over de Falls te vliegen. Na 25 minuten staan we alweer aan de grond, het is voorbij gevlogen. Letterlijk en figuurlijk. Iedere keer dat de helikopter opstijgt wordt er een film op DVD gemaakt, die je uiteraard kunt kopen. We besluiten er een te kopen. Vaak krijg je zelf nooit zulke mooie beelden als dat zij het hebben. De volgende ochtend zal de DVD bij het guesthouse worden bezorgd.

Etentje op de FarmOm een uur of 2 zullen we door de eigenaresse opgehaald worden voor een bezoek aan de farm en een barbecue vanwege de verjaardag van Ab. Gelukkig zijn we gewend om te wachten want om 3.30 uur komt ze gehaast aanlopen. Het maakt ons niet uit, we hebben alle tijd van de wereld. Op de farm krijgen we een rondleiding. Het is gebouwd op een stuk grond van 16 ha dus dat is nogal wat. Ze hebben al een kudde koeien en willen het land gaan bewerken om o.a. groente te telen. De barbecue (die nergens te bekennen is) bestaat uit broodjes, salade en ... kip? Nee, dat is het niet. Het zijn kwartels. Die hebben we nog nooit gegeten maar eens moet de eerste keer zijn. Het was alleen een beetje moeilijk uit te vogelen wat vlees en wat bot was, er zat nl. bijna geen vlees aan. Ondertussen viel de stroom uit zodat we buiten onder de veranda met kaarslicht zaten te eten. Al met al was het een gezellige avond en de eigenaren waren erg gastvrij. Onderweg op de terugweg hadden we redelijk veel kans om een olifant tegen te komen want ze lopen hier vrij rond. Dit gebeurde vanavond echter niet maar we hebben wel 5 uilen langs de weg gezien.

03-05 Victoria Falls

Kajakkers op de ZambeziMidden in de nacht schrikken we allebei wakker van piepende telefoons. Wat is dit nu weer? Blijkt dat de telefoons weer werken. Sinds gisteravond lag het netwerk eruit en nu komen er ineens allemaal sms-jes binnen. Bij het ontbijt vraagt een gast uit Zuid-Afrika wanneer wij weer naar de Victoria Falls gaan. Eigenlijk zijn we van plan om morgen te gaan maar dan vertrekt zij, dus gaan we vandaag. Eenmaal daar gaan we apart er opuit, zij wil naar de loopbrug en flink nat worden en wij beginnen aan de wandeling naar de "Boiling Pot". We hadden geen idee wat we ons daarbij voor moeten stellen maar het is duidelijk dat het pad steil naar beneden loopt. In het begin is het een makkie maar hoe verder we lopen hoe meer geklauter over de rotsen. Maar het is het meer dan waard. We kommen uit bij de Zambezi rivier die hier een hele sterke stroming heeft. Er gaan net 3 kajakkers het water in. Geboeid blijven we kijken hoe ze het water ingaan en al peddelend uit het zicht verdwijnen. Het is duidelijk dat ze ervaren zijn anders red je het niet op deze wilde rivier. Vandaag was is meer bewolkt dan de eerste keer dat we hier waren dus voor de foto's hebben we toen geluk gehad. Na nog wat rondlopen komen we onze medepassagier weer tegen. Het toeval wil dat de taxichauffeur die ons gebracht heeft er ook net weer aan komt rijden zodat hij ons 3-en weer naar het guesthouse kan brengen.

De DVD is inmiddels afgeleverd. Razend benieuwd gaan we kijken maar helaas... de DVD werkt niet. We zijn blij dat we er nu achter komen zodat we ermee terug kunnen. Het is al niet goedkoop en als het dan ook nog niet werkt. Morgen gelijk maar regelen.

04-05

Met de taxi gaan we naar het centrum maar we zijn gauw klaar. De winkels zijn gesloten dus maar weer terug naar het guesthouse. We houden vandaag dan maar een rustdag. Normaal gesproken belt een van de medewerksters een taxi voor ons maar vandaag besluiten we zelf een taxichauffeur te bellen. Ab belt en vraagt of we bij het guesthouse opgehaald kunnen worden. Dit kan. Wanneer wordt er gevraagd. Als het kan nu want we zijn aan het wachten. Ok, dat is goed. Nadat Ab heeft opgehangen blijkt dat hij Mumba heeft gebeld. Foutje. Gelijk maar weer gebeld en uitgelegd dat we een vergissing hadden gemaakt. 100x sorry. Tot morgen. Wat een blunder maar wel een leuke. Toch maar weer een van de medewerksters laten bellen.

05-05

De laatste dag en we hebben nog het e.e.a. te regelen. Eerst maar even naar het bedrijf dat de DVD van de helikoptervlucht heeft gemaakt. Laatste avond in LivingstoneWe hebben de laptop bij ons voor het geval dat. Uiteraard doet de DVD het in de programmatuur van het bedrijf wel en laten we zien wat er gebeurt op onze laptop. De eigenaar (een Amerikaan) is verbaasd en begrijpt niet wat er aan de hand kan zijn. Dan besluit hij om een nieuwe kopie te branden met iets andere instellingen en mocht dit ook niet lukken dan krijgen we ons geld terug. Deze keer gaat het goed, hij doet het! Wij hebben hem nu wel met een probleem opgezadeld want alle mensen vóór ons die ook een DVD hadden besteld, hebben waarschijnlijk hetzelfde probleem. Maar voor ons is het in ieder geval opgelost.

Deze avond eten we bij The Rite. Dit Pub & Restaurant is de bekendste en beste in Livingstone en hier eten wij ook het vaakst. Het is altijd vreselijk druk, dus we gaan op tijd. Na een tijdje komt er een grote groep die links en rechts van ons wordt neergezet zodat we er middenin zitten. Als ze zien wat we besteld hebben krijgen we alle aandacht en ze vinden het maar al te leuk om foto's van ons te maken met ons gerecht: de Beef (Ab) en Chicken (Andrea) Espetada. Hmm.

De koffers staan klaar en we gaan op tijd naar bed. Het wordt morgen een lange dag. We vliegen van Livingstone naar Lusaka, van Lusaka naar Lilongwe (Malawi) van Lilongwe naar Nairobi en van Nairobi naar Mombasa.