Midlands Meander Drakensbergen

Dargle (Lemonwood cottages), 10-01 tot 12-01

Donderdag; we gaan richting de bergen. Voor de Drakensbergen ligt Midlands Meander. Dit "plattelandsgebied" bestaat uit veel boerderijen, weilanden, bos en rivieren. Verder is het bekend vanwege de vele accommodaties, restaurants, kaasmakerijen, kwekerijen, natuurreservaten, kunstgalerijen en veel kleine winkeltjes staan aangegeven. Wij hebben gereserveerd bij Lemonwood Cottages in Dargle. Het ligt vrij hoog waardoor we een prachtig uitzicht over de vallei hebben. Wat is het hier mooi, dit is echt genieten. Lemonwood cottages

De eigenaresse vertelt ons dat de cottage waar wij inzitten de favoriete plek van de geiten is en dat we ze maar gewoon weg moeten jagen. Dit verklaart de haren op de tafel en stoelen buiten op het terras. Dargle is een gehuchtje met een paar huizen en boerderijen. Voor de boodschappen moeten we naar Howick, zo'n 20 km verderop.

De volgende dag bezoeken we de Howick Falls. We zien de waterval alleen van boven want om onder te komen moet er een gids mee. In het verleden waren er regelmatig berovingen en sinds er een gids meegaat niet meer. De volgende tour duurt voor ons te lang dus gaan we maar weer.

Balgowan (Midlands Forest Lodge), 12-01 tot 16-01

Omdat dit gebied ons prima bevalt besluiten we langer te blijven. We pakken de koffers weer in en rijden 5 km verder. Hier zitten we in een houten chalet. Eerst denken we nog dat we het huisje moeten delen maar we hebben het helemaal voor onszelf. 's Avonds is het genieten op de veranda bij kaarslicht. Wat is hier de geweldige sterrenhemel goed te zien. Midland Forest Lodge in de Drakensbergen

Zandag de Drakensbergen in nl. naar Giant's Castle. De belangrijkste bergtoppen hebben allemaal een naam. De wandeling naar de grotten leek ons wel wat maar de eerstvolgende tour was pas om 3 uur. Dat werd voor ons helaas te laat want we moesten ook nog terugrijden. De Lammergeyer hide dan misschien. Dit was alleen van mei-september. Een wandelkaart gekocht en diverse wandelpaden gelopen. Het was perfekt wandelweer.

Maandag hadden we boodschappen nodig dus weer naar Howick. Komen we de supermarkt uit begint het al flink te regenen. Onderweg werd het steeds erger; hagel, onweer en bliksem. Op een gegeven moment zagen we de bliksem voor ons inslaan. Heel rustig verder gereden tot het zo erg werd dat we niets meer zagen door de regen en we maar gauw langs de kant van de weg zijn gaan staan, net als vele anderen. Wat een noodweer ineens, gewoon eng. Eenmaal bij de chalet hadden we geen stroom. Dan maar brood en yoghurt als avondeten.

We zijn nog steeds niet op dit gebied uitgekeken waardoor we besluiten bij Caversham Mill te vragen of zij plek hebben. Dit is van dezelfde eigenaar en ligt 2 km verder en heeft een restaurant, voor het geval de stroom weer uitvalt. Alleen de 6 persoons cottage is nog vrij. Voor ons geen probleem. Morgen gaan we daar naartoe.

Balgowan, (Caversham Mill) 16-01 tot 21-01

Caversham Mill in de DrakensbergenDe cottage is heel ruim. Vroeger werden ze gebruikt door de mensen die hun meel bij de molen brachten en daar overnachten. We hebben nog steeds geen stroom en besluiten om naar het lokale winkeltje te gaan gerund door Indiërs. In de winkel stonden allemaal olielampen en een medewerkster vroeg wat we nodig hadden en leidde ons er naartoe. Het afrekenen gebeurde op een gigantische rekenmachine. De beste man was zeker bang dat hij de bedragen anders niet goed kon zien.

Het is na een paar dagen regenachtig weer hoog tijd om weer naar buiten te gaan. Rivier bij Caversham Mill Deze keer gaan we naar het Kamberg reservaat. Het is vooral bekend vanwege de San rotstekeningen maar volgens een medewerker was het weer niet goed genoeg om er naartoe te gaan. Je mag er alleen met een gids naartoe omdat de tekeningen beschermd zijn. Wel konden we in het San Rockart Centre een film kijken . Het was niet al te warm dus onder het genot van een kop hete chocolademelk de film bekeken. Na de lunch zijn we naar de waterval gelopen. In de verte zagen we rotsen met de tekeningen zodat we toch maar wat verder zijn gelopen terwijl dit zonder gids eigenlijk niet mocht. Het pad werd steeds steiler en achter ons zagen we de donkere wolken al aankomen. Laten we maar teruggaan want we weten inmiddels dat het behoorlijk kan spoken in de bergen. In ieder geval lekker gewandeld.

Terug bij de cottage hadden we nog stroom dus gelijk eten gaan koken. 's Avonds zaten we een film op tv te kijken en ineens pats... stroom eraf. Dan maar weer de kaarsen aan en vroeg naar bed.

Er zijn zoveel parken en reservaten in Zuid-Afrika dat je soms niet weet waar je naartoe zult gaan. Het Karkloof Nature Reserve leek ons wel wat maar op weg daar naartoe zagen we een bord met Karkloof Falls. Watervallen zijn altijd leuk dus eerst daar maar naartoe. De weg was onverhard en liep door gekapt bos zodat we ons afvroegen waar we uit zouden komen. Maar na een aantal kilometers kwamen we uit bij een mooie waterval. Op zijn Zuid-Afrikaans onder de bomen gepicknickt. Alsnog door naar het reservaat maar de weg was zo slecht dat we zijn gekeerd. De terugweg zagen we onderweg nog een bord met KwaZulu-Natal Crane Foundation. Dit is een opvang voor kraanvogels maar laten we die nou net niet hebben gezien! Er waren 2 birdhides die allebei op het water uitkeken. Bij de tweede waren alleen maar eenden te zien maar bij de eerste waren een paar hele mooie vogels.