Winterton Drakensbergen

Wij zijn in de centrale Drakensbergen geweest maar willen ook naar de noordelijke. Daarom besluiten we richting Winterton te rijden en te kijken of we daar accommodatie kunnen vinden. Bij het informatiekantoor wordt ons Purple Lodge aanbevolen, daar zijn we al langs gereden dus dat is makkelijk te vinden. Er is plek maar de cottage moet nog schoongemaakt worden. We krijgen koffie aangeboden die we in de tuin opdrinken. Het is een beetje een aparte accommodatie en van binnen ziet het hoofdgebouw er een beetje alternatief uit. De cottage is ruim en goed dus we besluiten te blijven en zien wel voor hoelang.Falcon Ridge Drakensbergen

Op weg naar Monks Cowl, ook weer een van de vele bergtoppen, stoppen we bij Falcon Ridge. Hier is elke dag een roofvogelshow maar vandaag kunnen de vogels vanwege het weer niet al te hoog vliegen. Toch was het een leuke show. Een paar dagen ervoor was de bliksem in de keuken ingeslagen en is het gebouw totaal afgebrand. Ja, het kan flink spoken in de bergen.

Bij Monk's Cowl was het weer niet goed genoeg om te gaan wandelen. Daar een lunch genomen en weer terug naar Winterton.

San rots tekeningenDe volgende dag naar Didima. Hier is een Rock Art Centre en een interessant museum over de geschiedenis van de San-bevolking, hun leefgewoonten en b.v. het gereedschap dat ze gebruikten. Met 3 andere bezoekers zaten we in de megabioscoop de film te kijken. Dit was gelukkig niet dezelfde als laatst. Daarna door naar Cathedral's Peak. Bij een hek mochten we niet verder, alleen de gasten van het hotel. Dan gaan we wel lopen. We hebben diverse paden geprobeerd maar door de vele regen waren de paden veel te nat. We zijn nog een hangbrug overgelopen en kwamen uit bij een golfterrein. Daar was niemand te zien.

Eenmaal terug bij de cottage hadden we een verrassing; er kwam bruin water uit de kraan. Morgen gelijk maar een fles water kopen om te gebruiken.

De volgende ochtend was het water weer wat helderder maar nog geen kwartier later hadden we helemaal geen water meer. Daarna was er weer geen stroom dus het ging allemaal lekker. Je hebt van die dagen...

Het Royal Natal National Park is ook een bekend park, ons doel van vandaag. Royal Natal National ParkBij de ingang konden we een kaart kopen met een aantal wandelroutes erop. Bij de receptie was wel een winkeltje maar daar was niet veel te koop. Ons doel was de Tugela Falls, de op een na hoogste waterval ter wereld maar de medewerkster raadde het af i.v.m. het weer. Dat is jammer maar er zijn nog genoeg andere wandelingen. We kiezen de cascade route en vandaar lopen we verder door naar boven. Het was me toch steil en warm. Hoezo geen conditie! Onderweg komen we nog een stel oudjes tegen. Zij nemen het pad naar beneden waar wij vandaan komen en wij nemen hun pad. Blijkbaar hebben ze hier al een paar keer gewandeld want ze kunnen ons precies vertellen wat mooie routes zijn en hoe we moeten lopen. De kaart klopt voor geen meter dus we waren blij dat we hen tegenkwamen. De terugweg moeten we 2x een rivier over. Dit ging niet al te makkelijk maar schoenen en sokken uit en daar gaan we... Eenmaal beneden kwamen we bij de camping uit en wie zitten daar bij een caravan... de oudjes die we onderweg tegen kwamen. Nog even wat nagepraat en toen zijn we gegaan. We hebben diep respect voor ze want de paden waren behoorlijk steil en de rivier oversteken ging ook niet al te makkelijk en dat op hun leeftijd. Het waren ook hele aardige mensen die de stad Durban even wilden ontvluchten. Zebra´s bij Spionkop Nature Reserve

's Avonds hadden we een rare beestjes invasie. Nooit eerder gezien, geen idee waar ze vandaan kwamen en ze waren moeilijk te doden. We kregen er gewoon de kriebels van! Heel vreemd.

De laatste dag in Winterton nog even naar het Spionkop Nature Reserve. Een klein reservaat dat "bijna om de hoek" ligt. Het ligt om een waterplas en omdat het een warme dag was, kwamen de meeste mensen om te vissen of om op het water te recreëren. Wij zijn met de auto door het park gereden en het was wel een leuk park. Aan het eind van de middag elanden gezien maar helaas te ver weg.